Core Web Vitals

Nu är Core Web Vitals uppdateringen deployad och rapporter om vilka effekter uppdateringen har mynnat ut i kommer definitivt komma under sensommar/höst. På Twitter säger Googles John Muller att man kommer se positiva effekter om webbplatsens webbsidor tar sig bort från ”poor” segmentet. Således är prioritet 1 att webbplatser man är SEO operativ på optimeras så att viktiga sidor inte klassas som ”poor”.

Lättare sagt än gjort i många fall då man behöver dra igång en större process med utvecklare. Dock är detta ett måste att åtgärda. Antingen gör du jobbet nu, eller så gör du det i framtiden när alla konkurrenter redan optimerat sina webbplatser för fin CWV prestanda.

Att driva optimeringsprocessen

Sedan följde John upp Tweetet med ett par kommentarer till som jag tyckte var intressanta:

”It’s not a magic bullet, we use lots of factors for ranking, and relevance is still very important.”

Alla klienter köper och förstår att en snabb webbplats säljer bättre när konsulten pratar om detta. Jag har mer än en gång suttit i kundmöte och jobbat i motvind när jag försökt få med stakeholders i att starta upp projekt i syfte att driva igenom hastighetsförbättringar (ett område som är nära knutet med Core Web Vitals). Från SEO perspektiv är detta inget att fundera över, det ska bara göras, men kunderna ser det annorlunda.

Problemen har varit två:

  • Dels har det från konsultens sida varit konkret svårt att säga vilken exakt SEO effekt en snabbare webbplats kommer få. Det går att ta fram siffror på detta om man kan referera till tidigare hastighets förbättrande projekt där man kan mäta rankning/konvertering på organisk kanal före och efter. Dock är detta inte precisa siffror och kan mycket väl vara resultatet av en core uppdatering eller förändringar i SERPen. Utan konkreta siffror blir det svårt att övertyga – ”siffror säljer” för att citera en VD på ett företag jag tidigare jobbade på. Det är ett lysande citat och det stämmer faktiskt!
  • Dels har det som regel alltid funnits konkurrerande webbplatser i topp 10 som har haft lika dålig eller ännu sämre prestanda än vad klientens webbplats har. Då tappar kunden snabbt intresse och det blir svårt för konsulten att motivera en process som kostnadsmässigt lätt kan eskalera ”när alla andra är lika dåliga eller sämre”. Även om konsulten tryckt hårt på att detta är ett perfekt scenario i att vi kan optimera upp vår webbplats till att bli snabbare än konkurrenternas har detta aldrig gett effekt i att få ett faktiskt go.

Hur viktig är Core Web Vitals

Min förhoppning är att det nu på hösten blir ändring på trögheten att få igenom hastighetsoptimeringar och Core Web Vitals optimeringar när Google konkret kommunicerar ut värdet av det. Det är viktigt, speciellt för stora kommersiella webbplatser som redan enkelt når topp 10 och konkurrerar med andra starka aktörer där.

Samtidigt är det bra att se att Google är mer transparenta i kommunikationen gällande att detta är en mindre rankningsfaktor. Precis som PageSpeed är och alltid har varit.

Core Web Vitals eller laddningstider kan aldrig bli en top tier rankningsfaktor som en page title är eftersom innehållet på en webbsida alltid måste vara viktigare och prioriteras högre av Google än hur snabb eller hur användbar en webbplats är.