Google introducerar nya länkattribut

I veckan släppte Google nya rekommendationer kring vilka attribut man kan flagga länkar med. Nyheten är att man nu inte bara kan flagga en länk med nofollow utan även med sponsored och ugc.

Sedan tidigare kan man flagga en länk med nofollow attributet. Flaggar man en länk med nofollow attributet så signalerar man till Google att man inte vill skicka länkkraft från den egna webbplatsen till den länkade webbplatsen.

När kan detta vara användbart? Se nedan ett exempel:

Om du har ett diskussionsforum eller har öppnat upp kommentarer på en blogg så kan vem som helst lägga in inlägg med länkar. Publicerar besökare länkar i kommentarer och inlägg som inte automatiskt flaggas med nofollow så är risken stor att man får en stor mängd oseriösa kommentarer vars enda syfte är att få in en länk till en annan webbplats. Det finns många andra bra exempel på nyttan med nofollow såsom nyhetsartiklar som länkar till mindre seriösa webbplatser, sponsrade inlägg osv, men vi håller det enkelt.

Så vad är dom nya attributen vi nu kan flagga länkar med?

Länkattributet sponsored

Attributet sponsored skall nyttjas när en länk placeras på en webbplats som är förknippat med ett samarbete eller reklam för en produkt eller tjänst. Jag tolkar det som att sponsored skall nyttjas när det finns ett ekonomiskt motiv bakom att länken skapades på en webbplats. Exempel på scenarios där man nyttjar sponsored attributet är om man betalar en bloggare att skapa ett inlägg på sin blogg där de skriver om en produkt som säljs på en annan webbplats som bloggaren länkar till.

Länkattributet ugc

Detta attribut står för “User Generated Content” och skall nyttjas på länkar som skapas på användargenererat innehåll. Detta är bloggkommenterar och inlägg på diskussionsforum.

Länkattributet nofollow

Attributet nofollow finns fortfarande kvar och skall användas då man inte vill skicka länkkraft till en annan webbplats eller då man inte vill signalera att man stödjer webbplatsen i länken.

Det riktigt intressanta med dessa nya länkattribut är att man kan kombinera dem, så en länk kan mycket väl flaggas med alla tre länkattributen, sponsored, ugc och nofollow.

Vad är syftet bakom introduktionen av de nya länkattributen?

Som vanligt kan man spekulera och läsa på vad Google själva säger. Här menar Google att de kan analysera länkarprofiler bättre ifall de taggas upp korrekt, attributen är en ledtråd kring varför länken finns och syftet bakom den. Sammanfattningsvis tycker jag dessa attribut kan sammanfattas bra med att de ger ledtrådar till Google om vad länken handlar om.

Det framgår också att Google generellt ger samma värde till ugc och sponsored länkar som för nofollow länkar, men att de kan bedöma att en länk oavsett attribut kan skicka länkvärde till målsida. Detta är såklart något som kan ändras men är en signal att man vill hitta en modell i att bedöma länkprofiler. Det ger oss också en signal om att dessa länkar faktiskt kan skicka något länkvärde även om de flaggas med länkattribut. Men detta är något som kan komma under nästa år, 2020.

Mer information kring de nya länkattributen på Google webmaster central