Kategorisidor utan produkter i lager ska inte ranka på topp 10

Ett mönster jag sett på e-handelswebbplatser är att kategorisidor som tappat mycket produkter har svårt att försvara sin ställning i Google även om kategorisidorna tidigare rankat på topp 10 på Google under lång tid. Speciellt på sådana kategorier där konkurrenterna fortfarande har en stor produktportfolio. Varför händer detta?

Google är en användare som med maskininlärning lär sig samt antar vad  mänskliga användare som du och jag föredrar och gillar när vi googlar olika ord. Google testar sina hypoteser hela tiden, testar om en webbplats ska ranka på en viss sökfras eller om en viss hemsida är relevant en specifik frågeställning samt svarar upp mot en specifik sökintention. Bara för att en webbplats  rankar bra på en sökfras idag behöver det inte betyda att webbplatsen kommer ranka bra på det imorgon. Det är därför SEO aldrig blir klar.

En långsiktig SEO strategi handlar om att optimera efter Googles best practices på alla plan, länk, teknik och innehåll. Det handlar om att skapa innehåll som matchar den sökintention som de sökord man vill få organisk synbarhet på har. Det handlar om att bygga en auktoritär webb närvaro med en stark webbplats byggt på ett kompetent SEO framework.

Vad som är bäst för en användare är också bäst för Google eftersom Google som användare testar hypoteser i syfte att de användare som använder Google som sökmotor ska bli lika nöjd som Google användaren själv blir. Ur den synvinkeln är det helt normalt att en kategorisida på en etablerad e-handel som nyligen har rankat på topp 10 inte gör det längre ifall kategorisidan ekar tom och saknar produkter eller har få produkter. Skulle sådana kategorisidor ligga på topp 10 -sidor som är optimerade mot stark köpintention men som saknar produkter- så skulle Google begå “tjänstefel”. Användare skulle bli missnöjda, och när användare blir missnöjda kommer Google även tappa användare, en sökmotor utan användare är nästa Sesam, det behöver Google ingen maskininlärning för att fatta.