Meta-beskrivningen är återigen på 165 tecken i Google 2018

Meta-beskrivningen är den text som syns i SERP:en under webbadress och titel för en sökträff. Meta-beskrivningen påverkar inte direkt webbplatsens SEO, dvs en webbplats blir inte mer sökmotoroptimerad av en välskriven meta-beskrivning.

Bild på en meta-beskrivning (gulmarkerat)
Bild på en meta-beskrivning (gulmarkerat)

En välskriven meta-beskrivning kan dock trigga googlare i högre volym att klicka just på din webbplats i sökresultatet. Det kan skicka signaler till Google att din webbplats är populär och det kan säkert ha nån effekt i hur Google värderar din webbplats i sökresultatet. Traditionellt har meta-beskrivningen haft en max-längd på ca 165 tecken (eller ett antal pixlar om man hellre vill jobba med det).

Sent förra året, 2017, så ökade Google antal tecken som meta-beskrivningen kan visa i sökresultatet från ca 165 tecken till ca 320 tecken. Detta innebar att man kunde skräddarsy en än mer konverterande meta-beskrivning och få med USP:ar och uppmaningar mer detaljerat i det erbjudande man har på sidan. Detta på ett mer beskrivande sätt då man inte var begränsad av ca 165 tecken.

Bild på meta-beskrivning i Google Serpen
Meta-beskrivningen kapas återigen om den är över ca 165 tecken

Personligen tycker jag SERP:en blev lite  för “pratig” när längden på meta-beskrivningen ökade från ca 165 tecken till ca 320 tecken. Men det innebar också spännande nya möjligheter till att spika fram nya konverterande meta-beskrivningar.

Nyligen nu i början av maj 2018 så visar det sig dock att Google nu har återgått till att meta-beskrivningen har ca 165 tecken synbara i Google. Det innebär att om man har optimerat meta-beskrivningen för fler än 165 tecken så bör man nu återigen optimera om dessa för 165 tecken. Se bild ovan tagen idag 12 maj.

I min yrkesroll pratar jag ofta om att man behöver “gilla läget” när det kommer till riktlinjer från Google, detta är nu än mer sant än innan. Även om det kan vara frustrerande om man nu optimerat om meta-beskrivningen för fler tecken.

Dock skall det påpekas att det faktiskt inte kommit något officiellt uttalande gällande detta från Google än, det är dock fler än jag och mina kollegor som noterat beteendet. Se referens till meta-beskrivningens längd maj 2018 på denna webbplats till exempel.

Rådet är att avvakta, kanske det är en tillfällig justering, kanske är det en justering som kommer fastna för gott. Det skall bli intressant att läsa om anledningen till beslutet att begränsa meta-beskrivningens längd till ca 165 tecken igen.