Värdet av sökord inom SEO

Det är fortfarande viktigt att tänka sökord när du SEO optimerar innehåll och det kommer det troligtvis vara i flera år framöver. I den här posten ska jag förklara varför.

Ett sökord för en sida

För några år sedan var det praxis att optimera en sökfras mot en enda sida på en webbplats. Fanns det två sökfraser som ”bästa kaffekokaren” och ”bästa kaffemaskinen” då kunde man bygga två sidor som optimerades mot respektive sökord.

Nuförtiden behöver man inte tänka sökord så specifikt utan Google förstår både innehållet och hur sökord hänger ihop på en sida på en webbplats bättre och bättre för varje år som går. Därför kan en enda sida ranka på sökfraserna ”bästa kaffekokaren” och ”bästa kaffemaskinen” lika bra som två separata sidor gjorde för några år sedan.

I vissa fall vill man likt en dammsugare suga upp alla sökord och alla användare som letar efter information på de sökorden medan man i andra fall vill plocka upp ett sökord med en pincett. Läs vidare…

SEO optimering av Long form content

Under det senaste halvåret har Google börjat förstå riktigt lång text och även kunna ranka enskilda partier i en lång text i sökresultatet. I en riktigt lång text, så kallad long form content med 2000-6000+ ord så är det inte vettigt att bara optimera mot ett enda ord (som ”bästa kaffekokaren”). Istället tänker man kluster av sökord som alla har en röd tråd, det vill säga, hänger ihop.

Så om innehållet skulle handla om den bästa kaffekokaren då skulle man bryta ner innehållet på sidan till att även handla om de bästa kaffebönorna för kaffekokaren, hur man rengör kaffekokaren och varför kaffe i en kaffekokare blir bra byggt osv, samt gå in riktigt djupt och granulärt (självklart med datadrivna sökfraser). Tanken är att skriva en artikel som är så bra att den är bättre än alla andra artiklarna om det ämnet.

Skriver du long form content så behöver du inte ha samma fokus på ett eller ett par sökord. Då bygger du en artikel som är optimerad mot 10 till 25+ sökord i sina respektive stycken. Målet är att bygga en sån auktoritär artikel så att den till slut driver trafik på hundratals för artikeln relevanta sökord.

Du mäter prestandan på long form content som du strategiskt har gett rekommendationer på genom att rapportera på antal sessioner samt antal relevanta sökord som konverterat från SERP:en.

Du behöver dock fortfarande ha ett sökord som definierar vad artikeln handlar om, det vill säga ”bästa kaffekokaren”. Men det är inte bara det sökordet du strävar efter att ta topp 3 med.

SEO optimering av Short form content

Vad short form content är, är en definitionsfråga men för enkelhetens skull kan vi säga att det är text som har från 50 till 600 ord.

Praxis för att optimera short form content har varit att SEO-optimera texten mot 1-4 sökord där ett av sökordet är det primära och de övriga sekundära.

I kortare innehåll försöker man inte få synlighet på 10-25+ sökfraser som för long form content.

Men vill man inte det, kanske du undrar? Det beror på, svarar jag. Google har explicit sagt att de inte vill se Wikipedia liknande long form content artiklar på kategorisidor på webbshoppar.

Tänker du efter så förstår du också att det vill man ju inte heller optimera en kategorisida på en e-handel för. Alltså en kategorisida mot massvis med sökord.

En kategorisida för vita herr sneakers ska ju ranka på precis den sökfrasen, ”vita herr sneakers” och kanske ”vita sneakers herr skinn” och inte på något annat. Därför är det precis det sökordet kategorisidan ska vara optimerad mot, inte ett omfattande kluster av sökord som ”gröna herr sneakers” och ”röda herr sneakers” osv.

Placerar du inte sökordet ”vita herr sneakers” i page title kommer sidan garanterat inte ranka så bra som den kan göra på det sökordet, får du inte med sökordet i H1:an och i brödtexten ger du inte webbsidan den potential att synas i Google som den kan ha. Det vill säga, kategorisidan kommer inte driva försäljning på organisk kanal.

Därför vill man vara så granulär man kan vara i en kategori struktur så att man kan optimera de enskilda sidorna mot ett primärt sökord som driver försäljning. Istället för att bygga long form content där CTA:er blir lidande och diffusa och där man inte får riktigt bra precision på rankning av de primära sökorden om de ska samsas.

Short form content så mäter du resultatet av dina strategiska rekommendationer på position på det primära sökordet samt på organisk revenue för kategorins produkter.

Slutsats

  • Att tänka sökord i ett SEO arbete är fortfarande relevant men är också en  absolut nödvändighet för att kunna nå resultat samt mäta prestanda på rekommenderad strategi samt för att ta fram rekommendationer till copy.
  • Att SEO-optimera long form content innebär att en mycket lång text tas fram som täcker in ett kluster av sökord. Målet är att artikeln får en synlighet för flera hundra relevanta sökord.
  • Att SEO-optimera short form content innebär att man optimerar innehållet tajt mot några få sökord, annars bli texten för spretig och bra prestanda på organisk kanal uteblir för sidans primära sökord. Anledningen till att man inte alltid skriver long form content är för att innehållet intentionsmässigt inte alltid hjälper användaren när den har sådan längd. På en kategorisida för vita herr sneakers så vill en användare ”köpa vita herr sneakers” hen vill inte veta hur hen ska ”ta hand om vita herr sneakers” tex (eftersom det intentionsmässigt inte resonerar med köprelaterade sökningar på sökmotorer) osv.